Problem biernego uczestnictwa na lekcji WF dotyczy większości szkół gimnazjalnych. Od kilku lat prowadzę lekcje uwzględniając poniższe wskazówki.Skutkuje
Opis i analiza rozwiązania problemu biernego uczestnictwa w lekcji WF - nie ćwiczenia
Identyfikacja problemu Problem nie ćwiczenia powtarza się w klasach III gimnazjum,gdy dziewczęta przechodzą okres absencji ruchowej ,niechęci do jakiegokolwiek wysiłku,mają problemy emocjonalne. Dotyczy to ok. 20% uczennic w tym okresie.Łączy się to z niską frekwencją na lekcjach.Jest to problem związany z trudnym i charakteryzującym się zmiennością nastrojów okresem dojrzewania. Geneza i dynamika zjawiska Problem nie ćwiczenia dotyczy ok. 20% uczennic.Tendencję tę zauważam od kilku lat.Zazwyczaj nie ćwiczą osoby nieśmiałe,wstydliwe , z kompleksami,mające problemy z zaliczeniem poszczególnych ćwiczeń.Ale także powodem bawa też lenistwo,na szczęście jest to mały procent dzieci. Pojawia się głównie pod koniec semestru zimowego i letniego. Znaczenie Znaczenie problemu jest duże. Z rozmów z innymi nauczycielami dotyczy też wielu szkół gimnazjalnych.Jeżeli teraz dziecko się zniechęci to będzie miało uraz do jakiejkolwiek formy ruchu w szkole średniej ,co przełoży się na dorosłe życie i zdrowie wychowanków. Prognoza Negatywna – niekonsekwencja w przestrzeganiu regulaminu i zasad doprowadzi do pogłębienia problemu ,a tym samym obniżenia ogólnej sprawności fizycznej. Pozytywna – konsekwencja w przestrzeganiu zasad i PSO (3 niećwiczenia to ocena niedostateczna) Dziecko doskonali swą sprawność fizyczną,jest odporne emocjonalnie.Zdobyte umiejętności wykorzysta w przyszłości. Wie ,że niedyspozycja nie jest przeciwwskazaniem do wysiłku-oczywiście nie typu wytrzymałościowego.Posiada wiadomości z zakresu zdrowego stylu życia i potrafi je wykorzystać. Propozycje oddziaływań Motywacja- poprzez ciekawie prowadzone zajęcia,dostosowane zainteresowań i potrzb uczennic, z muzyką, z przyborami, w formie zabawowej Konsekwencja – w przestrzeganiu reguł WSO Rozmowa – dlaczego nie ćwiczy ,co czuje, czego oczekuje,czy jest chore Uświadamianie- wpływu wychowania fizycznego na zdrowie człowieka,jego wygląd i samopoczucie,zdrowy styl życia,promocja zdrowia Efekty działań W mojej pracy dzięki elastyczności nauczyciela,aktywnemu słuchaniu i obserwacji dostrzegam,że dziewczęta chętnie uczestniczą w lekcjach WF.Staram się urozmaicać lekcje,czasem wprowadzając zabawę do nauki trudnych zadań technicznych czy taktycznych. Staram się być obiektywna i sprawiedliwa. Procentuje to tym,iż w mojej szkole bardzo mało dziewcząt nie ćwiczy bo nie chce. Jeśli nie mogą wykonywać pewnych ćwiczeń(np.na mm brzucha,skoki- ponieważ są po kontuzji lub są niedysponowane)wtedy ich nie robią.Ale czynnie uczestniczą w lekcji i to jest moim osobistym sukcesem.
Katarzyna Dudziak |